Vores faglige ståsted

Vi ser mennesket bag adfærden

Pædagogisk praksis

Hos MerVib arbejder vi ud fra en narrativ tilgang, som danner grundlaget for hele vores pædagogiske praksis. Den præger vores måde at møde, forstå og støtte børn og unge på – hver eneste dag.

Identitet formes gennem de historier, vi fortæller om os selv. Mange af de børn og unge, der flytter ind hos os, har oplevet svigt eller fået negative fortællinger hæftet på sig – fx “du kan ikke” eller “du er problemet.”

Vores opgave er at skabe plads til nye fortællinger. Sammen med den unge udforsker vi styrker, værdier og drømme – og hjælper med at genfortælle historier om sig selv, hvor de oplever håb, handlekraft og mulighed for forandring.

Vi arbejder med genforfatning, hvor den unge får mulighed for at skrive nye kapitler i sin egen livsfortælling, og med eksternalisering, hvor problemet adskilles fra personen:

“Barnet er ikke problemet. Problemet er problemet.” – citat af Michael White.

Derudover arbejder vi med bevidning, hvor den anerkendende lytning giver den unges fortælling tyngde, mening og styrke.

”Barnet er ikke problemet. Problemet er problemet.”

Citat af Michael White

Struktur og TEACCH i hverdagen

Tryghed og forudsigelighed er grundlæggende for, at børn og unge kan trives og udvikle sig. Derfor arbejder vi med TEACCH som pædagogisk metode. TEACCH skaber overskuelighed gennem tydelige rammer, visuel støtte og faste rutiner, der giver ro og forudsigelighed i hverdagen.

Vi ser ikke struktur som et mål i sig selv, men som et redskab til frihed. Når hverdagen bliver overskuelig, frigives energi til fællesskab, læring og relationer.

Vi bruger bl.a.:

  • Uge- og dagsplaner med billeder eller tekst, så barnet kan overskue dagens aktiviteter.
  • Time-timere og farvekoder, der understøtter struktur og hjælper med at skabe ro i overgange.
  • Sociale historier, som forklarer situationer, forventninger og regler på en tryg og konkret måde.
  • De 8 H’er – en enkel model, der tydeliggør aftaler: Hvad, Hvor, Hvornår, Hvordan, Hvor længe, Hvor meget, Hvem med og Hvad bagefter.

Relationer er nøglen

Respekt, anerkendelse og mentalisering

Relationerne er nøglen til udvikling. Hos MerVib er vi til stede med oprigtig interesse, vi ser intentionen bag adfærden og møder de unge med respekt og nysgerrighed. Det gør vi med udgangspunkt i narrativ praksis og TEACCH.

Vi arbejder bevidst med mentalisering – at støtte børn og unge i at forstå sig selv og andre bedre. Det gør vi blandt andet ved at stille spørgsmål som: “Hvilke tanker eller følelser viste sig for dig lige dér?”, “Hvordan kom situationen til at påvirke dig?” og “Hvad tror du, der bevægede sig i den anden?”

På denne måde lærer børnene og de unge at sætte ord på tanker, følelser og handlinger – og får flere muligheder for at handle på nye og mere hensigtsmæssige måder gennem samtale og refleksion.

Pædagogik i praksis

I hverdagen kommer vores tilgang til udtryk i alt fra de små øjeblikke til de store beslutninger.

Kort fortalt bygger vores pædagogik på narrativ tilgang og TEACCH – to metoder, der skaber struktur, forståelse og mulighed for udvikling. Hertil væver vi relationer, anerkendelse og mentalisering ind i alt, vi gør.

Tilsammen danner det et solidt fundament for at skabe hjem, hvor børn og unge kan føle sig trygge, blive mødt med respekt og gradvist udvikle sig – skridt for skridt – mod et meningsfuldt og selvstændigt liv.

  • Ungemøder giver børn og unge reel indflydelse på madplan, aktiviteter og temaer som fremtid, job og skole.
  • Daglige samtaler – planlagte eller spontane – giver plads til refleksion og til at blive hørt.
  • Struktur og rutiner skaber ro omkring skolegang, lektier, job og fritid.
  • Aktiviteter og fællesskab binder os sammen – det kan være en gåtur, en bål-aften eller en tur i hallen.
  • Sund kost og bevægelse bruges som rammer for fællesskab, læring og trivsel.

Sundhed og trivsel

Sundhed og trivsel er en naturlig og vigtig del af hverdagen på MerVib. Vi ved, at børn og unge først kan udvikle sig, når de trives – både fysisk, mentalt og socialt. Derfor arbejder vi målrettet og systematisk med alle aspekter af sundhed for at skabe balance, energi og livsglæde i hverdagen.

Vi prioriterer en sund og nærende kost, der understøtter både trivsel og energi i hverdagen. Måltiderne planlægges i fællesskab, og børnene og de unge inddrages aktivt i både madlavning og indkøb.

På den måde bliver måltiderne ikke kun et spørgsmål om ernæring, men også et læringsrum og et naturligt samlingspunkt, hvor fællesskab og ansvar går hånd i hånd.

De unge lærer om sunde valg, planlægning og madkultur – og oplever samtidig glæden ved at skabe noget sammen. Måltidet bliver et frirum, hvor man mødes, taler om dagen og finder ro i faste rutiner.

Alle tilbydes daglig fysisk aktivitet, fordi vi ved, hvor vigtig bevægelse er for både krop og sind. Vores afdelinger har adgang til forskellige faciliteter som fitnessrum, boldbaner, hal og udendørsarealer, der giver mulighed for mange forskellige former for aktivitet – fra gåture og styrketræning til lege, spil og organiserede fællesaktiviteter.

I Jyderup har vi desuden en særlig sportsprofil med fokus på sund kost og motion. Her kan de unge benytte både hal og fitnesscenter hver dag som en del af en aktiv og balanceret hverdag

For os er sundhed mere end kost og motion. Sundhed handler også om fællesskab, relationer og følelsen af at høre til.
Vi arbejder for, at børn og unge oplever balance mellem fysisk, psykisk og social trivsel – fordi netop den balance er fundamentet for udvikling, livsglæde og mod på livet.

Vi arbejder med sundhed som en naturlig del af hverdagen – i de små valg, i samtalerne og i den måde, dagen er struktureret på. Vi støtter børn og unge i at finde ud af, hvad der giver dem energi og ro – for når sundhed forstås som en del af livsrytmen, bliver det lettere at opbygge vaner, der holder på lang sigt.

Vi har et særligt fokus på mental sundhed. Med afsæt i den narrative tilgang hjælper vi børn og unge med at skabe nye fortællinger om sig selv – fortællinger, der styrker identiteten og giver håb og handlemuligheder.

Gennem TEACCH arbejder vi med struktur og overskuelighed, som skaber ro og tryghed i hverdagen. Vi har løbende samtaler – både planlagte og uformelle – hvor børnene og de unge får mulighed for at dele tanker, bekymringer og drømme i trygge rammer.

Alle afdelinger har tilknyttet social- og sundhedsassistenter, som sammen med vores behandlingsansvarlige chefkonsulent og sygeplejerske har bidraget til udviklingen af vores faglige kvalitet.
Alt personale er uddannet i medicinhåndtering og sundhedsfaglig dokumentation, så vi altid har fokus på sikkerhed, systematik og trivsel i børnenes og de unges hverdag.

Den sundhedsfaglige indsats handler også om at forebygge mistrivsel og opdage signaler tidligt. Vi har faste procedurer for opfølgning på medicin, kost, søvn og trivsel, og vi samarbejder tæt med både praktiserende læger, speciallæger og kommunale sundhedsfaglige aktører, når det er relevant.

Vores tilgang bygger på metoder med dokumenteret effekt – herunder TEACCH og narrativ praksis – og vi arbejder kontinuerligt på at inddrage ny viden fra både forskning og praksisfeltet. Vi deltager aktivt i faglige netværk, samarbejder med eksterne oplægsholdere og har et tæt samarbejde med forskere, blandt andet gennem vores medvirken i en erhvervs-ph.d. om hjemlighed på børne- og ungehjem.

Dette sikrer, at vores indsats ikke kun bygger på erfaring og engagement men også er solidt funderet i evidens, refleksion og faglig udvikling.